Algemene Voorwaarden – Bil Reizen
Onze bijzondere voorwaarden maken integraal deel uit van het contract. Ze vullen de algemene voorwaarden van de Commissie voor Reisgeschillen aan, de bepalingen van de Wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten (de “Wet”), en in voorkomend geval de contractuele voorwaarden van de leveranciers van reisdiensten.
A. Pakketreizen
De volgende bijzondere voorwaarden zijn van toepassing wanneer wij pakketreizen aanbieden of verkopen als organisator of, in voorkomend geval, als doorverkoper.
De reiziger verbindt zich ertoe om dit document vóór elke boeking te lezen. De Veelgestelde Vragen worden door ons kantoor regelmatig bijgewerkt om de meest recente en nauwkeurige informatie te verstrekken. Bij twijfel moet de reiziger vóór de boeking contact opnemen met ons kantoor.
1. Aanbiedingen
Al onze brochures, advertenties, webpagina’s of aanbiedingen worden te goeder trouw opgesteld op basis van beschikbare gegevens. Kaarten, foto’s en illustraties zijn louter informatief en niet bindend. Online prijzen zijn ‘vanaf’-prijzen.
De reiziger aanvaardt uitdrukkelijk dat de precontractuele informatie die aan hem/haar wordt meegedeeld, kan worden gewijzigd vóór het sluiten van het contract. Tenzij anders vermeld, zijn onze aanbiedingen steeds “op aanvraag” of onder voorbehoud van bevestiging, schriftelijk of mondeling. Tenzij anders vermeld, zijn ze 7 dagen geldig.
De reiziger machtigt ons om eventuele kennelijke materiële fouten in de precontractuele informatie te corrigeren.
2. Reserveerwijze en totstandkoming van het contract
2.1. De reiziger verstrekt de gevraagde informatie en moet erop toezien dat alle verstrekte gegevens correct zijn. Wij zijn niet aansprakelijk voor nadelige gevolgen die voortvloeien uit onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de reiziger. De reiziger meldt tevens alle bijzondere wensen of behoeften.
2.2. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, komt het pakketreiscontract tot stand wanneer wij het aanbod definitief en zonder voorbehoud aan de reiziger bevestigen en, indien een voorschot verschuldigd is, wanneer de reiziger dit voorschot heeft betaald.
3. Verstrekking van reisdocumenten
3.1. Reisdocumenten worden, voor zover mogelijk, onmiddellijk aan de reiziger overhandigd. Indien overhandiging op het moment van de reservering in ons kantoor niet mogelijk is, wordt de reiziger uitgenodigd om de documenten af te halen zodra ze beschikbaar zijn. We overlopen samen de reisdocumenten, waarna ze persoonlijk worden afgegeven. Alleen indien de reiziger onbereikbaar blijkt, worden de documenten elektronisch verzonden naar het bekende e-mailadres. Indien de reiziger geen e-mailadres heeft of fysieke documenten vereist zijn, verstuurt ons kantoor de documenten per post naar de Hoofdreiziger. Of de reiziger wordt telefonisch gecontacteerd om de documenten in ons kantoor af te halen.
3.2. Indien fysieke reisdocumenten vereist zijn, worden deze verzonden naar het adres dat de reiziger bij de boeking heeft opgegeven. Ons kantoor behoudt zich het recht voor om verzendkosten aan te rekenen voor het opsturen van reisdocumenten. Deze kosten worden bij de reservering vermeld en worden niet terugbetaald.
De bij de reservering vermelde leveringstermijnen zijn gemiddelde termijnen voor verwerking en levering binnen België. Indien de reiziger de reisdocumenten niet binnen deze gemiddelde termijn heeft ontvangen, moet hij/zij ons kantoor onmiddellijk informeren. Ons kantoor is niet aansprakelijk indien de reiziger dit nalaat.
Ons kantoor aanvaardt geen aansprakelijkheid indien levering onmogelijk is door een fout van de Reiziger bij het invullen van zijn/haar persoonsgegevens.
4. Prijs en betalingsmodaliteiten
4.1. De prijs dekt de in het reiscontract opgenomen reisdiensten en omvat alle belastingen en taksen, heffingen of andere bijkomende kosten. In voorkomend geval draagt de reiziger de kosten/heffingen/bijkomende kosten waarvan wij redelijkerwijs geen kennis konden hebben of die wij redelijkerwijs niet konden berekenen vóór het sluiten van het contract, zoals toeristenbelasting, toegangstaksen, etc.
De reiziger machtigt ons om kennelijke prijsfouten te corrigeren.
4.2. Wij behouden ons het recht voor om de prijs te verhogen bij wijzigingen in: 1° de prijs van passagiersvervoer als gevolg van de kost van brandstof of andere energiebronnen; of 2° het niveau van belastingen of heffingen op de reisdiensten in het contract, opgelegd door een derde die niet rechtstreeks deelneemt aan de uitvoering van de pakketreis, inclusief toeristenbelasting, landings- of inschepings-/ontscherpingstaksen in havens en luchthavens; of 3° wisselkoersen die verband houden met de pakketreis.
Bij een daling van bovenstaande kosten na het sluiten van het contract en vóór de vertrekdatum heeft de reiziger recht op een evenredige vermindering. In dat geval mogen wij administratieve kosten aanrekenen, die wij op uw uitdrukkelijk verzoek verantwoorden. Elke prijsverhoging wordt uiterlijk twintig dagen vóór het begin van de pakketreis op een duurzame drager meegedeeld, met motivering en berekening.
4.3. Tenzij anders overeengekomen, is bij het sluiten van het reiscontract een voorschot van 30% van de totale reissom verschuldigd en is het saldo uiterlijk 6 weken vóór vertrek betaalbaar. Indien de reis een vlucht omvat, moet het bedrag voor de vlucht onmiddellijk door de reiziger worden betaald. Volledige betaling is vereist voor ticketuitgifte. In afwijking hiervan en tenzij anders overeengekomen, moet de totale prijs onmiddellijk worden betaald wanneer:
- het contract minder dan 6 weken vóór vertrek wordt gesloten
- de boeking gebeurt in het kader van een promotiecampagne
4.4. Contante betalingen worden enkel aanvaard indien de prijs van het reiscontract niet hoger is dan 3.000 EUR. Indien de prijs 3.000 EUR bereikt of overschrijdt, is contante betaling toegestaan tot 10% van de prijs, met een maximum van 3.000 EUR.
4.5. Afhankelijk van de geboekte diensten kan de reiziger in sommige gevallen meer dan één afschrijving ontvangen voor één boeking—bijvoorbeeld van ons kantoor, een dienstverlener of een andere partij—die op het creditcard- of bankafschrift van de reiziger kan verschijnen, ook al zal het totaalbedrag niet hoger zijn dan de totale prijs van de geboekte diensten.
4.6. Elke factuur die op haar vervaldag onbetaald blijft, brengt van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidsinterest van 12% per jaar mee, evenals een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het onbetaalde reisbedrag, met een minimum van 100 EUR.
De levering van reisdocumenten wordt opgeschort zolang onze facturen onbetaald blijven.
Bij niet-betaling binnen de termijnen hebben wij—na ingebrekestelling—het recht om het reiscontract met onmiddellijke ingang te beëindigen, onverminderd ons recht op schadevergoeding voor de schade die de beëindiging ons berokkent, met minstens de annuleringskosten vermeld in art. 5. Betaalde voorschotten door de reiziger worden hiermee verrekend.
4.7. Elke terugbetaling gebeurt op de bankrekening of betaalkaart (bv. kredietkaart) die door de reiziger werd meegedeeld. De terugbetaling gebeurt na aftrek van dossierkosten en bedragen verschuldigd uit hoofde van het contract en eventuele vergoedingen verschuldigd door de verzekeraar (onverminderd een eventuele franchise van de verzekeraar).
5. Beëindiging door de reiziger
5.1. Annulering door de reiziger kan enkel door persoonlijk een beëindigingsdocument in het kantoor te ondertekenen of per aangetekende brief naar: Bil Reizen, Ribaucourtstraat 170, 1080 Brussel.
Elke beëindiging door de reiziger moet ons schriftelijk bereiken overeenkomstig artikel 19 van deze bijzondere voorwaarden. Beëindigingen die ons buiten de openingsuren bereiken, worden geacht te zijn ontvangen op de eerstvolgende werkdag.
Indien de annulering niet gebeurt zoals hierboven bepaald, wordt zij als onbestaande beschouwd. Verzoeken tot annulering van vliegtickets moeten tijdig bij ons toekomen, d.w.z. minstens 48 uur vóór aanvang van de vlucht. De reiziger erkent dat het indienen binnen de termijn relevant kan zijn om annuleringskosten te beperken. De reiziger houdt rekening met eventuele tijdsverschillen bij verblijf in het buitenland. Annuleringen buiten de kantooruren worden geacht ontvangen te zijn op de eerstvolgende werkdag.
Niet alle geboekte diensten kunnen automatisch worden geannuleerd. In principe zijn boekingen in het kader van een Promotiecampagne en boekingen aan bijzonder voordelige tarieven niet-annuleerbaar. De annuleringskosten bedragen 100% voor promotiepakketten en Flash-aanbiedingen. Wie de annuleringsmogelijkheden van bepaalde diensten wil kennen, informeert zich vóór elke boeking in ons kantoor.
Bij annulering door de reiziger passen wij volgende annuleringskosten toe: Dit betreft gepubliceerde pakketreizen inclusief vlucht, waarbij ons kantoor optreedt als reisorganisator. Dit in tegenstelling tot maatwerkreizen op verzoek van de reiziger en reizen uitgevoerd door een andere organisator waarbij ons kantoor als tussenpersoon optreedt.
De reiziger kan het contract te allen tijde annuleren mits betaling van onderstaande annuleringskosten:
- Tot 3 maanden vóór vertrek: 10% van de totale kost
- Tot 45 dagen vóór vertrek: 30% van de totale kost
- Tot 30 dagen vóór vertrek: 50% van de totale prijs
- Tot 8 dagen vóór vertrek: 75% van de totale kost
- Van 7 dagen tot de vertrekdatum: 100% van de totale kost
De voorwaarden worden bepaald op basis van de eerste werkdag waarop wij het schriftelijk annuleringsverzoek van de reiziger hebben ontvangen.
Indien vliegtickets reeds zijn geannuleerd op het moment van de melding aan ons kantoor, kunnen de kosten worden verhoogd volgens de effectieve annuleringskosten van de luchtvaartmaatschappij.
Ons kantoor zal proberen de door de reiziger gevraagde wijzigingen uit te voeren, zonder te garanderen dat deze mogelijk zijn. Bepaalde diensten zijn bovendien onveranderlijk.
Luchtvervoer
Indien de reiziger vóór uitgifte van de tickets wil annuleren, rekent ons kantoor administratieve kosten aan van 75 EUR per persoon indien de totale ticketprijs 500 EUR of minder bedraagt, en 125 EUR per persoon indien de totale ticketprijs meer dan 500 EUR bedraagt.
In principe zijn vliegtickets, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, niet-annuleerbaar na uitgifte. Bij niet-annuleerbare tickets kunnen enkel de taksen die onze maatschappij terugkrijgt van de luchtvaartmaatschappij(en) worden terugbetaald, na aftrek van 50 EUR administratieve kosten per ticket.
Indien annulering na uitgifte toch mogelijk blijkt volgens de voorwaarden van de betrokken luchtvaartmaatschappij(en), kan dit enkel mits betaling van de contractuele vergoedingen van die maatschappij(en). Daarnaast betaalt de reiziger administratieve kosten van 75 EUR per ticket indien de totale prijs lager is dan 350 EUR, 125 EUR per ticket bij 350–700 EUR, en 150 EUR per ticket indien de totale ticketprijs hoger is dan 700 EUR.
Hotels en andere accommodaties
Onverminderd artikel 5.2 van deze Bijzondere Reisvoorwaarden, leidt elke annulering van een hotel of andere accommodatie geboekt via ons kantoor tot volgende kosten:
- 57 dagen vóór vertrek: 20% van de totale hotel-/accommodatieprijs met een minimum van 50 EUR per persoon.
- 56–29 dagen vóór vertrek: 50% met een minimum van 100 EUR p.p.
- 28–15 dagen vóór vertrek: 70% met een minimum van 150 EUR p.p.
Annuleringen binnen 14 dagen vóór vertrek zijn in geen geval mogelijk. In dat geval blijft de volledige prijs verschuldigd.
Excursies
Onverminderd artikel 5.2 van deze Bijzondere Reisvoorwaarden, leidt elke annulering van een via ons kantoor geboekte excursie (met inbegrip van maar niet beperkt tot rondleidingen, transfers, CityPass, etc.) tot:
- 57 dagen vóór vertrek: 20% van de totale prijs met een minimum van 40 EUR p.p.
- 56–29 dagen vóór vertrek: 25% met een minimum van 70 EUR p.p.
- 28–15 dagen vóór vertrek: 50% met een minimum van 100 EUR p.p.
Annuleringen binnen 14 dagen vóór vertrek zijn in geen geval mogelijk. In dat geval blijft de volledige prijs verschuldigd. Excursies die enkel op naam kunnen worden geboekt, zijn niet-annuleerbaar.
Indien wij als doorverkoper optreden, worden de annuleringskosten van de organisator aangerekend, vermeerderd met onze administratieve kost van 50 EUR. Terugbetalingen gebeuren na aftrek van verzekerings- en visakosten.
6. Wijzigingen door de reiziger
6.1. Elke wijziging moet persoonlijk door de Reiziger in ons kantoor worden aangevraagd. Bevindt de Reiziger zich reeds in het buitenland, dan kan een wijziging worden aangevraagd mits schriftelijke melding door de Reiziger zelf.
Niet alle prestaties kunnen automatisch worden gewijzigd en zijn onderhevig aan beschikbaarheid. Informeer vóór elke boeking naar de wijzigingsmogelijkheden.
Elke wijziging van het contract door de reiziger brengt administratieve kosten van 50 EUR per persoon met zich mee, bovenop eventuele administratieve kosten van onze leveranciers of van de organisator indien wij als doorverkoper optreden. Indien de gevraagde wijziging niet beschikbaar is of de prijs te sterk wijzigt en de reiziger het contract wil beëindigen, is de beëindiging onderworpen aan onze annuleringsvoorwaarden. De wijzigingskosten zijn in alle gevallen ten laste van de reiziger.
In principe zijn boekingen in het kader van een Promotiecampagne en boekingen aan bijzonder voordelige tarieven niet-wijzigbaar.
6.2. Tenzij anders vermeld, wordt verondersteld dat de reiziger de minst dure diensten wenst. Voor zulke diensten (bv. “economy class”) sluit de leverancier wijziging of annulering vaak uit, zodat deze diensten niet op een andere wijze, tijd of plaats kunnen worden geleverd dan overeengekomen. Wie de wijzigings- en/of annuleringsmogelijkheden wil kennen, informeert vóór elke boeking in ons kantoor.
6.3. Wij kunnen niet garanderen dat wijzigingen die door de reiziger vóór of tijdens de reis, maar na het sluiten van het contract, worden gevraagd, kunnen worden uitgevoerd. Indien mogelijk, is elke wijziging van een contractprestatie onderworpen aan de volgende voorwaarden, onverminderd eventuele administratieve kosten van onze leveranciers:
Luchtvervoer
Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, zijn vliegtickets niet wijzigbaar na uitgifte. Indien wijziging toch mogelijk blijkt, rekenen wij 50 EUR administratieve kosten per ticket aan bovenop de contractuele vergoedingen van de luchtvaartmaatschappij. Niet-uitgegeven tickets zijn in principe wijzigbaar. In dat geval rekenen wij eveneens 50 EUR administratieve kosten per ticket aan.
Hotels of andere accommodaties
Elke wijziging m.b.t. een hotel of andere accommodatie geboekt via ons kantoor leidt tot 50 EUR administratieve kosten per dossier. “Wijzigingen” in de zin van dit artikel omvatten geen hotelwissel; het gaat om elke andere wijziging (zoals kamertype- of datumwijziging binnen hetzelfde hotel). Een hotelwissel geldt als annulering in de zin van artikel 5.2 van deze Bijzondere Reisvoorwaarden.
Excursies
Onverminderd de bepalingen van deze Bijzondere Reisvoorwaarden leidt elke wijziging m.b.t. een excursie geboekt via ons kantoor tot verschuldigde administratieve kosten van 50 EUR.
7. Wijzigingen door de organisator
7.1. Wij behouden ons het recht voor om, nadat het contract tot stand is gekomen, kleine wijzigingen aan te brengen. In dat geval informeren wij de reiziger op een duurzame drager.
7.2. Wij behouden ons eveneens het recht voor om kennelijke materiële fouten in het contract te corrigeren.
7.3. Wanneer significante wijzigingen nodig zijn of wanneer de prijs met meer dan 8% moet worden verhoogd, overeenkomstig artikel 20 van de Wet, moet de reiziger ons binnen 7 dagen na kennisgeving van de wijziging zijn/haar beslissing meedelen. Afhankelijk van de omstandigheden kan deze termijn worden aangepast. Bij gebrek aan uitdrukkelijke aanvaarding wordt het contract van rechtswege beëindigd.
8. Overdracht van het contract
8.1. In geval van overdracht, en op voorwaarde dat wij kunnen vaststellen dat de overnemer aan alle contractuele voorwaarden voldoet, dienen overdrager en/of overnemer vooraf en hoofdelijk de daaruit voortvloeiende kosten te voldoen, onverminderd het artikel.
De reiziger wordt erop gewezen dat deze overdrachtskosten in sommige gevallen kunnen overeenkomen met de boekingsprijs van een nieuwe reisdienst.
De overdracht wordt pas effectief na bevestiging door ons kantoor.
Vervoerbewijzen
Tenzij anders vermeld, zijn vervoerbewijzen (zoals trein- en vliegtickets) van de reiziger niet overdraagbaar en niet terugbetaalbaar.
8.2. De overdrager moet ons minstens 7 dagen vóór vertrek informeren over elke overdrachtsaanvraag en alle gegevens verstrekken die nodig zijn om de overdracht uit te voeren.
8.3. Elke overdracht geeft aanleiding tot 50 EUR administratieve kosten per persoon.
9. Niet-conformiteit en bijstand
9.1. De reiziger is verplicht ons onverwijld te informeren over elk gebrek aan conformiteit dat ter plaatse wordt vastgesteld. Elke klacht over de niet-conformiteit van het pakket wordt door ons beoordeeld in functie van de concrete omstandigheden en de aard van het geboekte pakket.
Klachten worden als volgt ingediend: Per e-mail: info@alomra.be
Per telefoon: De Reiziger houdt rekening met eventuele tijdsverschillen bij verblijf in het buitenland
9.2. In voorkomend geval heeft de reiziger het recht zijn klacht te richten aan de doorverkoper via wie de reis werd geboekt. Indien de klacht aan de doorverkoper en/of onze lokale vertegenwoordiger wordt gericht, verbindt de reiziger zich ertoe ons steeds een kopie te bezorgen.
De reiziger is zich ervan bewust dat hij/zij ons door het gebrek aan correcte en onmiddellijke informatie kan beroven van de mogelijkheid om het probleem doeltreffend op te lossen. De financiële gevolgen hiervan kunnen ten laste van de reiziger zijn.
10. Aansprakelijkheid
10.1. Wij zijn verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de reisdiensten als geheel wanneer wij als organisator optreden. Deze verantwoordelijkheid hebben wij niet wanneer wij als doorverkoper optreden.
10.2. Onze aansprakelijkheid is beperkt tot driemaal de prijs van het pakket, behalve bij lichamelijke schade die opzettelijk is veroorzaakt of voortvloeit uit onze nalatigheid. Indien een reisdienst deel uitmaakt van een internationale conventie, is onze aansprakelijkheid beperkt overeenkomstig die conventie.
10.3. Wij zijn nooit verantwoordelijk voor de uitvoering van reisdiensten die niet uitdrukkelijk in het contract zijn opgenomen en die de reiziger ter plaatse boekt zonder ons te informeren (zoals extra excursies of activiteiten).
11. Reisformaliteiten
11.1. De reiziger moet beschikken over geldige identiteitsdocumenten voor het bezochte land. In sommige gevallen volstaat een identiteitskaart; in andere is een internationaal paspoort vereist dat minstens 6 maanden na de geplande terugkeer geldig is; in weer andere gevallen zijn zowel een geldig paspoort als een visum vereist.
11.2. Hoewel wij Belgische reizigers zo goed mogelijk trachten te informeren over bestemmingsspecifieke formaliteiten, is het de verantwoordelijkheid van de reiziger om de geldigheid en conformiteit van zijn/haar reisdocumenten te verzekeren (bv.: ESTA-vergunning voor wie naar en/of via de Verenigde Staten reist; doorreisvisum, KIDS-ID, biometrisch of machineleesbaar paspoort, enz.). Minderjarigen moeten beschikken over een eigen identiteitsbewijs met foto en, in voorkomend geval, een internationaal paspoort. Sommige gemeenten leveren de nieuwe elektronische KIDS-ID; de wachttijd bedraagt 3–4 weken. Belgische onderdanen vinden actuele info op de website van FOD Buitenlandse Zaken, rubriek “Reizen naar het buitenland”.
Niet-Belgische reizigers moeten bij hun Ambassade of andere diplomatieke instanties informeren naar de toepasselijke formaliteiten. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor nalatigheid van de reiziger ter zake.
11.3. De reiziger die het contract sluit, moet ons informeren over zijn/haar nationaliteit en die van de reizigers voor wie hij/zij het contract sluit, en alle relevante informatie meedelen die invloed kan hebben op de vereiste reisdocumenten.
12. Gezondheid
12.1. Wij kunnen niet de gezondheidstoestand van alle reizigers kennen. De reiziger moet zich daarom zelf informeren over de gezondheidsformaliteiten voor de gekozen bestemming.
12.2. De reiziger verklaart medisch, fysiek en mentaal in staat te zijn om de gekozen reis te maken. Reizigers met een fysieke of mentale beperking, mobiliteitsbeperking, een ziekte die behandeling of medische assistentie vereist, en zwangere vrouwen moeten ons daarvan op de hoogte brengen. Wij behouden ons het recht voor een reis te weigeren indien de reiziger, om objectieve en niet-discriminerende redenen, niet in staat blijkt deel te nemen.
12.3. Het is sterk aanbevolen dat de reiziger het passende materiaal en uitrusting meeneemt volgens de aard van de reis, tenzij dit in het pakket is inbegrepen. Wij zijn niet aansprakelijk voor morele of lichamelijke schade die voortvloeit uit nalatigheid van de reiziger.
12.4. Voor gezondheid en veiligheid wordt Belgische burgers aangeraden de website van FOD Buitenlandse Zaken te raadplegen.
13. Insolventiebescherming
Zoals de wet vereist, beschikken wij over een financiële waarborg verstrekt door Amelin, Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel, om uw betalingen terug te betalen en uw repatriëring te verzekeren in geval van insolventie.
Meer informatie is beschikbaar in de Veelgestelde Vragen of op de website van het Garantiefonds Reizen: http://www.gfg.be
14. Optionele verzekeringen
14.1. Onvoorziene omstandigheden kunnen ertoe leiden dat de reiziger zijn/haar reis moet uitstellen of annuleren. Om de financiële gevolgen te beperken, kan de reiziger een annulatie- en/of bijstandsverzekering afsluiten.
De door deze polissen gedekte risico’s, alsook de kosten en dekkingsbedragen, worden louter indicatief vermeld op de website van Tawhid Voyages. Indien de reiziger een polis afsluit bij Protections, geldt het dossiernummer op het bestelformulier van Tawhid Voyages ook als polisnummer. Aangiften moeten rechtstreeks bij de verzekeraar worden ingediend, conform de polisvoorwaarden.
Meer informatie over het afsluiten van een annulatie- en/of bijstandsverzekering is te vinden op: www.tawhidvoyages.be
Of via de adviseur(s) in het kantoor.
14.2. Wij kunnen in geen geval een via ons afgesloten verzekering terugbetalen.
15. Aansprakelijkheidsverzekering
Onze aansprakelijkheid is gedekt door:
a) BA Uitbating: AG Insurance – polis 03/67023609
b) Insolventieverzekering: Amelin – polis LXX050365
16. Vluchten
16.1. De in onze aanbiedingen vermelde vluchttijden zijn onder voorbehoud. Elke wijziging wordt zo snel mogelijk aan de reiziger meegedeeld. Aansluitende vluchten worden geboekt op basis van de Minimum Connecting Time zoals bepaald door de luchtvaartmaatschappijen.
16.2. De identiteit van de feitelijke vervoerder wordt vermeld op de reisdocumenten overeenkomstig Verordening (EG) 2111/2005.
16.3. De reiziger moet tijdig aan de gate verschijnen en beschikken over alle reisdocumenten. Wij zijn niet aansprakelijk voor incidenten zoals weigering tot inscheping, opzettelijk veroorzaakt of door nalatigheid van de reiziger.
16.4. In voorkomend geval moet de reiziger een verklaring van verlies, diefstal of schade aan bagage indienen bij de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.
16.5. Luchtvaartmaatschappijen op de zwarte lijst van de Europese Commissie krachtens Verordening (EG) 2111/2005 van 14 december 2005 zijn te vinden via: https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_en
17. Gegevensbescherming (AVG)
Wij verzamelen uw gegevens overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (2016/679) (“AVG”).
De persoonsgegevens die u ons verstrekt, zijn noodzakelijk voor de verwerking van uw boeking en onmisbaar voor het beheer van de prestaties (artikel 6.1.b van de Verordening). Voor deze doeleinden kunnen uw gegevens worden doorgestuurd naar onze partners in derde landen. Wij doen enkel beroep op partners die een beschermingsniveau garanderen dat strookt met de AVG-beginselen.
Met uw toestemming kunnen uw gegevens ook door ons worden gebruikt om u onze promotionele of commerciële aanbiedingen te sturen [per e-mail of per post].
Bovendien worden uw gegevens ook meegedeeld aan FOD Economie en aan dienstverleners bedoeld door—en krachtens—de Wet van 25 december 2016 betreffende de verwerking van passagiersgegevens, die Richtlijn 2016/681 van 27 april 2016 omzet inzake het gebruik van PNR-gegevens voor de voorkoming en opsporing van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit, evenals voor onderzoek en vervolging daaromtrent.
Uw gegevens worden bewaard gedurende 8 jaar vanaf 1 januari volgend op de terugkeerdatum.
Als betrokkene hebt u het recht op inzage, rectificatie en wissing van uw gegevens, evenals het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking. U kunt deze rechten uitoefenen door ons een brief/e-mail te sturen met vermelding van uw naam, voornaam en adres en het onderwerp van uw correspondentie.
Klachten over de verzameling en verwerking van uw persoonsgegevens kunnen worden gericht aan de bevoegde toezichthoudende autoriteit.
18. Kennisgevingen
Tenzij anders bepaald, moeten alle kennisgevingen in het kader van het reiscontract schriftelijk gebeuren op de volgende adressen:
- Per brief: Bil Reizen, Ribaucourtstraat 170, 1080 Brussel
- Per e-mail: info@tawhidvoyages.be
19. Geschillen
Elk geschil bij de totstandkoming of uitvoering van het contract dat niet wordt voorgelegd aan de Commissie voor Reisgeschillen overeenkomstig de algemene voorwaarden, behoort tot de bevoegdheid van de rechtbanken van Brussel.
B. Afzonderlijke verkoop van reisdiensten
Wanneer wij afzonderlijk één reisdienst verkopen in de zin van artikel 71 van de Wet, gelden de volgende bepalingen.
1. Aanbiedingen
Artikel A.1 is van toepassing.
2. Reserveerwijze en totstandkoming van het contract
Wij treden op als tussenpersoon. Het contract komt rechtstreeks tot stand met de leverancier van de reisdienst zodra de reservering is bevestigd.
Artikel A.1 is van toepassing.
3. Aansprakelijkheid
Wij zijn nooit verantwoordelijk voor de uitvoering van de reisdienst.
4. Prijs en betalingsmodaliteiten
Artikel A.4 is van toepassing.
Artikel A.18 is van toepassing.
De reisdienst is enkel opzegbaar, wijzigbaar of overdraagbaar indien de leverancier dit aanvaardt en onder diens voorwaarden. Elk verzoek tot beëindiging, wijziging of overdracht door de reiziger moet ons bereiken overeenkomstig de artikelen A.5.1 en A.5.6.
Verzoeken die ons buiten de openingsuren bereiken, worden geacht te zijn ontvangen op de eerstvolgende werkdag.
6. Insolventiebescherming
Artikel A.13 is van toepassing.
7. Vluchten
Artikel A.16 is van toepassing.
8. Gegevensbescherming (AVG)
Artikel A.17 is van toepassing.
9. Kennisgevingen
Artikel A.18 is van toepassing.
10. Geschillen
Artikel A.19 is van toepassing.
Vorige versies (13/08/2014, 20/10/2014, 01/01/2015 en 16/11/2017, 01/11/2019, 01/05/2022) van deze Bijzondere Reisvoorwaarden zijn op eenvoudig verzoek verkrijgbaar via